9 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Prestaties

Prestaties 2022

Voortgang

%

Geld

9.2

Monumenten en archeologie

9.2.1

Monumenten en archeologie

Waar nodig maatregelen treffen om mogelijke verstoring van archeologische waarden te voorkomen of op te laten graven door gecertificeerde bureaus.

100%

Het toetsen van locaties op de mogelijke aanwezigheid van archeologische resten op basis van de archeologische beleidskaart.

100%

Het adviseren van monumenteneigenaren.

100%

9.3

Ruimtelijke ordening

9.3.1

Omgevingswet

Opzetten van programma's en een Omgevingsplan.

100%

Vaststellen Omgevingsvisie Dalfsen 1.0.

100%

Uitvoering programmaplan implementatie Omgevingswet.

100%

Werken volgens de nieuwe rollen van Casemanager, Ruimtecoach en Gebiedsmanager.

100%

Plan van aanpak voor de transitiefase Omgevingsplan opleveren.

100%

Uitvoeren plan van aanpak Organisatie, Cultuur en Opleiding.

100%

Uitvoeren aanbevelingen project Dienstverlening (vanuit Programma Omgevingswet).

100%

Uitvoeren van software upgrades om aan te kunnen sluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet.

100%

9.3.2

Ruimtelijke ontwikkeling

Vaststellen bestemmingsplan en bouwrijp maken 't Febriek Zuid II (bedrijven, Lemelerveld).

100%

Behandelen van aanvragen voor ontwikkelingen in het buitengebied.

100%

Faciliteren van diverse inbreidingsplannen binnen de kernen.

100%

Afronden Kanaalpark fase 1 (Lemelerveld) en verder werken aan uitwerking vervolgfasen.

100%

Vaststellen van een nieuwe Omgevingsvisie voor het gehele grondgebied van de gemeente Dalfsen.

100%

Opstellen van een pilot Omgevingsplan (Oudleusen).

100%

Afronding procedure en afhankelijk hiervan bouwrijp maken Oosterdalfsen Noord (wonen, Dalfsen).

100%

Actualiseren van het bestemmingsplan voor de kernen (verwerken afwijkingen en wijzigingen).

100%

Verder werken aan de uitwerking van het Centrumplan Dalfsen fase 1 (Klimaatwinkelstraat).

100%

Opstellen van een visie op de ontwikkelingen rondom de Burgemeester Backxlaan (Nieuwleusen).

100%

9.3.3

Gebiedsontwikkeling

Verleggen van de focus van nieuwe investeringen naar benutten van gedane investeringen.

100%

Meedenken vanuit de gemeente in gebiedsprocessen van de provincie en het waterschap.

100%

Meedenken in meekoppelkansen voor een aantrekkelijke inrichting van de Vecht, onder andere in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogamma van het waterschap.

100%

Gebruik maken van de ontwikkelkansen vanuit Leader+.

100%

9.3.4

Landschaps- en groenbeleid

Via Stichting Groen Blauwe Diensten Overijssel bestaande contracten voor langjarig landschapsbeheer onderhouden en wanneer er door beëindiging financieel ruimte is in het fonds nieuwe contracten afsluiten.

100%

Landschapsontwikkeling als thema meenemen in de Omgevingsvisie.

100%

9.4

Wonen en bouwen

9.4.1

Wonen en bouwen

Meewerken aan initiatieven voor de bouw van seniorenwoningen op inbreidingslocaties nabij de centra

100%

Voortzetten van projecten vanuit Collectief particulier opdrachtgeverschap

100%

Prestatieafspraken maken met beide woningcorporaties; waaronder het in stand houden van voldoende sociale huuwoningen.

100%

Uitvoering geven aan de Woonvisie (vastgesteld in november 2019).

100%

Uitvoering geven aan het beleid voor Tiny houses.

100%

Verlenen van startersleningen.

100%

9.4.2

Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (VTH)

Eind 2020/begin 2021 een nieuw VTH beleidsplan 2021-2025 opstellen/actualiseren en hierin de Omgevingswet als belangrijke ontwikkeling meenemen.

100%

Uitvoering geven aan het VTH beleidsplan 2017 - 2021.

100%

9.3

Ruimtelijke ordening

9.3.1

Omgevingswet

Prestatie

Opzetten van programma's en een Omgevingsplan.

Toelichting:

Opzetten van programma'sGelet op de ambtelijke capaciteit zijn we hier nog niet aan toegekomen. De prioriteit ligt bij het opstellen van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Gelet op het uitstellen van de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft dit ook geen prioriteit. Als een beleidsstuk zich hiervoor leent, willen we wel gaan experimenteren met programma's. Opstellen van een OmgevingsplanSinds half 2021 zijn we begonnen met het opstellen van een Omgevingsplan. In eerste instantie als pilot voor de kern Nieuwleusen. Maar omdat de meeste artikelen uit het bestemmingsplan Kernen toch aan de orde komen in dit plan, is er voor gekozen om niet meer specifiek de kern Oudleusen op te pakken. Er ligt een casco voor het Omgevingsplan en samen met Rho (stedenbouwkundig bureau en onze adviseur) zijn bijna alle artikelen van het bestemmingsplan Kernen (als basis wordt de meest actuele versie van het bestemmingsplan gebruikt) in dit casco gezet.  Dus daarbij zijn feitelijk alle kernen al meegenomen in het op te stellen Omgevingsplan. Maar daarna moeten we het bestemmingsplan Buitengebied en het bestemmingsplan Recreatieterreinen nog op nemen in het Omgevingsplan.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Vaststellen Omgevingsvisie Dalfsen 1.0.

Toelichting:

Vastgesteld in februari 2022

Maatregel:

n.v.t.

9.3.2

Ruimtelijke ontwikkeling

Prestatie

Vaststellen bestemmingsplan en bouwrijp maken 't Febriek Zuid II (bedrijven, Lemelerveld).

Toelichting:

Het bestemmingsplan 't Febriek Zuid II wordt naar verwachting vastgesteld door de raad in maart 2023. Het college van burgemeester en wethouders doet de raad hiervoor een voorstel. Zodra het bestemmingsplan is vastgesteld, kan de procedure voor het aanbesteden van het bouwrijp maken van het plangebied worden opgestart. Er zijn echter zienswijzen ingediend bij de raad tegen het ontwerp van het bestemmingsplan 't Febriek Zuid II. Het is op dit moment niet bekend of degenen die een zienswijze hebben ingediend ook een beroepschrift gaan indienen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in Den Haag als de raad de zienswijzen al dan niet gegrond verklaard. Een procedure bij de Raad van State gaat langere tijd duren. Er wordt pas begonnen met het opstarten van de procedure aanbesteden bouwrijp maken als het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden. De gemeenteraad heeft een voorbereidingskrediet van € 150.000 beschikbaar gesteld. Verder is een grondexploitatieopzet opgesteld voor dit bestemmingsplan waaruit blijkt dat het saldo positief is. In de grondexploitatieopzet is gerekend met een bedrag van € 550.000,-- aan plankosten. Dat betekent dat het voorbereidingskrediet wordt overschreden. Dat is echter geen probleem gelet op het positieve saldo van de grondexploitatieopzet waarin dit voorbereidingskrediet inclusief de overschrijding is meegenomen. De grondexploitatieopzet wordt naar verwachting in maart 2023 tegelijkertijd vastgesteld met het bestemmingsplan 't Febriek Zuid II.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Faciliteren van diverse inbreidingsplannen binnen de kernen.

Toelichting:

Door de eenheid Ruimtelijke Ontwikkeling worden diverse inbreidingslocaties behandeld. Sommige procedures hiervan zijn in 2022 afgerond en sommige zijn doorgeschoven naar 2023, omdat er bijvoorbeeld zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerp van de bestemmingsplanherziening en de behandeling hiervan kost tijd of omdat de ontwikkelaar heeft aangegeven de procedure tijdelijk te willen stoppen. De kosten van een bestemmingsplanprocedure voor een inbreidingslocatie worden in rekening gebracht bij de ontwikkelaar.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Afronden Kanaalpark fase 1 (Lemelerveld) en verder werken aan uitwerking vervolgfasen.

Toelichting:

Afronden Kanaalpark fase IDe afronding zit tegen de 100% aan. De provincie is in 2022 akkoord gegaan met het wijzigen van de subsidievoorwaarden voor de toegekende subsidie "leefbare kernen". In 2022 is het vlonderterras bij Het Anker geplaatst en in gebruik genomen. In 2022 is ook een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een taludtrap aan de kant van Kanaalpark. Als dit is gerealiseerd kan aan de provincie worden gevraagd om het resterende bedrag van € 37.500 over te maken en kan dit project worden afgesloten.VervolgfasenBelangrijkste vervolgfase is het project Kerkenhoek (het gebied achter de RK Kerk in Lemelerveld). Het Oversticht heeft voor de invulling van dit gebied een aantal scenario's/denkrichtingen gemaakt. Deze zijn in december 2022 ook gepresenteerd aan een deel van het college. Op dit moment kan hier geen vervolg aan worden vergeven. We moeten eerst afwachten welke besluiten over de huisvesting van de scholen in Lemelerveld wordt genomen.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Opstellen van een pilot Omgevingsplan (Oudleusen).

Toelichting:

Sinds half 2021 zijn we begonnen met het opstellen van een Omgevingsplan. In eerste instantie als pilot voor de kern Nieuwleusen. Maar omdat de meeste artikelen uit het bestemmingsplan Kernen toch aan de orde komen in dit plan, is er voor gekozen om niet meer specifiek de kern Oudleusen op te pakken. Er ligt een casco voor het Omgevingsplan en samen met Rho (stedenbouwkundig bureau en onze adviseur) zijn bijna alle artikelen van het bestemmingsplan Kernen (als basis wordt de meest actuele versie van het bestemmingsplan gebruikt) in dit casco gezet.  Dus daarbij zijn feitelijk alle kernen al meegenomen in het op te stellen Omgevingsplan. Maar daarna moeten we het bestemmingsplan Buitengebied en het bestemmingsplan Recreatieterreinen nog op nemen in het Omgevingsplan.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Afronding procedure en afhankelijk hiervan bouwrijp maken Oosterdalfsen Noord (wonen, Dalfsen).

Toelichting:

Op 26 september 2022 is het stedenbouwkundig plan Oosterdalfsen Noord vastgesteld door de raad. Op basis van dit stedenbouwkundig plan wordt het bestemmingsplan Oosterdalfsen Noord opgesteld. Het was de bedoeling om het ontwerp van dit bestemmingsplan ook al in het najaar van 2022 ter inzage te leggen vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023. De inwerkingtreding hiervan is echter uitgesteld tot 1 juli 2023 en naar verwachting wordt de inwerkingtreding opnieuw uitgesteld. Er is dus meer tijd om het bestemmingsplan op te stellen en bovendien heeft de raad aangegeven dat er bij het voorstel om het bestemmingsplan Oosterdalfsen Noord vast te stellen duidelijkheid moet worden gegeven hoe wordt omgegaan met het afwikkelen van het verkeer op de wegen die om het plangebied heen liggen in relatie met de verkeersafwikkeling van de Rondweg/Koesteeg en de Vechtbrug. Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar deze verkeersafwikkeling in het betreffende gebied. De procedure is dus nog niet afgerond en er kan nog niet worden begonnen met het bouwrijp maken.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Actualiseren van het bestemmingsplan voor de kernen (verwerken afwijkingen en wijzigingen).

Toelichting:

Het voorontwerp van het geactualiseerde bestemmingsplan voor de kernen heeft in 2022 ter inzage gelegen. Tijdens de periode van terinzagelegging zijn meerdere reacties ingediend. Het behandelen hiervan heeft meer tijd gekost dan verwacht. Bovendien zijn er toch meer ambtelijke wijzigingen verwerkt dan verwacht. Daarom is het ontwerpplan niet in 2022 ter inzage gelegd, maar gaat dat gebeuren in 2023.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Opstellen van een visie op de ontwikkelingen rondom de Burgemeester Backxlaan (Nieuwleusen).

Toelichting:

Het proces loopt. Iets minder snel als gepland maar er zit voortgang in. Er is een bureau geselecteerd het proces te begeleiden. De offerte van dit bureau wordt op korte termijn verwacht. Daarna zal het proces verder worden ingericht. Voor de zomer 2023 moet het participatietraject doorlopen zijn. De visie zelf wordt in het najaar 2023 opgeleverd. Behandeling staat gepland in de raad van november 2023.

Maatregel:

n.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2023 11:16:50 met de export van 05/24/2023 11:01:14