Bestuurlijke samenvatting

Financieel resultaat 2022

We zien op een breed terrein voor-en nadelen op de verschillende programma's. Samen met incidentele meevallers het doorlopen van activiteiten naar 2023 sluit de jaarrekening 2022 met een voordelig resultaat van € 3.318.000.
In dit resultaat zijn de mutaties op de reserves verwerkt.

Het volgende overzicht geeft het resultaat per programma weer:

Bedragen x € 1.000

Begroting 2022

Begroting 2022

Realisatie 2022

Verschil Begroting

Begrotingsboek

Na wijzigingen

(Na wijz.) - Realisatie

Saldo

Saldo

Saldo

Saldo

Bestuur,ondersteuning & alg. dekkingsm.

35.243

42.039

43.348

1.309

Openbare orde en veiligheid

-2.482

-2.459

-2.448

11

Beheer openbare ruimte

-5.168

-5.637

-6.026

-389

Economische zaken

-213

-200

-155

45

Onderwijs en vrije tijd

-5.079

-6.215

-6.168

47

Inkomensondersteuning

-2.059

-3.052

-2.925

127

Sociaal domein

-21.730

-22.383

-20.219

2.165

Duurzaamheid en milieu

-288

-1.208

-513

695

Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

-1.058

-1.413

-792

621

Saldo van baten en lasten

-2.834

-527

4.103

4.631

Stortingen in reserves

-520

-2.826

-8.226

-5.399

Onttrekkingen aan reserves

1.973

6.364

10.627

4.264

Resultaat

-1.381

3.010

6.505

3.495

Ten opzichte van de 2e bestuursrapportage rapporteren we een voordeel van € 3,3 miljoen.
Dit resultaat is opgebouwd uit verschillende voor- en nadelen. Grofweg kunnen we het saldo opdelen in de volgende posten:

  • Algemene uitkering, voordelig € 0,6 miljoen;
  • Budgetoverheveling van 2022 naar 2023 als gevolg van doorlopende activiteiten voordelig € 1,1 miljoen
  • Opvang Oekraïne (voordelig totaal € 0,8 miljoen)
  • Sociaal domein, voordelig € 0,8 miljoen;
  • Overige financiële bijzonderheden:
    • Inkomensondersteuning - Energietoeslag

De tegemoetkoming energielasten is aan meer inwoners uitbetaald dan verwacht. In de begroting is rekening gehouden met 750 verstrekkingen, uiteindelijk is de tegemoetkoming in 2022 aan 964 inwoners toegekend. De rijksbijdrage voor de tegemoetkoming energielasten komt via de algemene uitkering naar de gemeente.

Algemene uitkering
Het resultaat op de algemene uitkering 2022 is € 628.000 voordelig. Dit is het verschil tussen de primaire begroting na wijziging en de realisatie einde verslagjaar. Voor het grootste deel veroorzaakt door wijzigingen in de bedragen die per verdeelmaatstaf worden ontvangen (€ 600.000).

Budgetoverheveling
Een aantal projecten en activiteiten konden we niet afronden in 2022. De oorzaken zijn verschillend, zoals marktomstandigheden voor wat betreft materiaal en personeel en bijvoorbeeld het opnieuw uitstellen van de invoering van de Omgevingswet. Per saldo heeft dit een resultaateffect van € 1,1 miljoen. We stellen voor deze budgetten opnieuw te ramen in 2023. De verzoeken tot overheveling lichten we in de paragraaf hierna toe.

Oekraïne
Voor de dekking van lasten als gevolg van de gemeentelijk en particuliere opvang noodhulp Oekraïne heeft het Rijk een specifieke uitkering vastgesteld. Daarnaast worden de lasten van de verstrekking van leefgeld aan ontvreemden in de particuliere opvang volledig vergoed door het Rijk. Door de efficiënte wijze van uitvoering van de opvang noodhulp Oekraïne is de rijksvergoeding ruimschoots voldoende gebleken ter dekking van de lasten.

Sociaal domein
We zien verschillende voor- en nadelen binnen het sociaal domein ten opzichte van de begroting. Gedurende het jaar hebben bijstellingen plaatsgevonden. Ten opzichte van de bijgestelde ramingen zien we totaliteit we binnen de beschikbare budgetten zijn gebleven.

WMO
Het meest opvallende is de maatwerkvoorziening dienstverlening 18+ Beschermd Wonen / Beschermd Thuis. Dit voordeel (€ 764.000) wordt veroorzaakt door vrijval financiële middelen beschermd wonen en maatschappelijke opvang vanuit jaren 2021 (definitieve afrekening) en 2022 het deels vrijvallen van financiële middelen beschermd thuis 2022. Daarnaast zijn minder cliënten ingestroomd bij de experimenten beschermd thuis door met name onvoldoende beschikbare passende woningen of onvoldoende doorstroommogelijkheden beschermd wonen.

Participatie
Er zijn in 2022 meer bijstandsgerechtigden (tijdelijk) gedetacheerd. Dit veroorzaakt hogere lasten. Daarnaast is er een nieuwe groep bij beschut werk, met een (veel) lagere loonwaarde, wat leidt tot lagere opbrengsten dan geraamd.

We geven een toelichting per programma op de financiële afwijkingen in hoofdstuk 5, Baten en lasten inclusief toelichting.

Financiële positie
De ontwikkeling van de reserves, schuldenlast en het jaarrekeningresultaat is terug te zien in de financiële kengetallen. In onderstaande tabel zijn deze weergegeven, waarbij we aansluiten bij de signaleringswaarden van de VNG. Voor elk kengetal worden drie categorieën onderscheiden: ‘Minst risicovol’ (in groen), ‘Neutraal’ (in geel) en ‘Meest risicovol’ (in oranje).

De kengetallen laten zien dat de gemeente Dalfsen in 2022 een goede financiële positie heeft. De schuldquote is de verhouding tussen schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. gedaald. De solvabiliteitsratio is gestegen en geeft aan dat wij goed in staat zijn om financiële risico’s op te vangen. Het kengetal grondexploitatie is verbeterd door een daling van de voorraden waardoor de risico’s zijn verlaagd. En de structurele exploitatieruimte, de mate waarin structurele lasten worden gedekt door structurele baten is eveneens gestegen.

Reserves
In de volgende tabel is het verloop van de reserves op hoofdlijnen weergegeven per 31-1-2022. Het saldo per 31-12-2022 is € 41,3 miljoen, waarbij het jaarrekeningresultaat niet is toegerekend.

Reserves
x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Algemene reserves

14.211

14.480

12.734

Bestemmingsreserves

24.925

23.022

28.575

totaal

39.136

37.501

41.309

resultaat

3.929

6.505

Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van de algemene reserve naar de bestemmingsreserves door het reserveren van middelen voor grote projecten. Via het afromen van de algemene reserve vrij besteedbaar wordt uitvoering gegeven aan het amendement.

Onze ambitie is een ratio weerstandsvermogen met een score van minimaal 2 (uitstekend).
Op basis van de berekende risico’s en de reservepositie komt de ratio weerstandsvermogen voor 2022 uit op 4,4 (met een waarderingscijfer A). Hiermee is de gemeente Dalfsen heel goed in staat om financiële gevolgen op te vangen van onverwachte en onvoorziene gebeurtenissen.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2023 11:16:50 met de export van 05/24/2023 11:01:14