Paragrafen

3 Onderhoud kapitaalgoederen

Het beleidskader
Het onderhoud en de inrichting van wegennet vindt plaats conform de kwaliteitsniveaus van het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte
Met de vastgestelde onderhoudsniveau's wordt ingezet op het  behoud van onze duurzame en veilige wegen.

Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
De omvang van het gemeentelijke wegennet bestaat naast bermen en bermsloten uit ongeveer 3 miljoen vierkante meter verhard oppervlak en ongeveer 0,22 miljoen vierkante meter onverharde en half verharde paden en rijbanen.

De onderhoudstoestand van wegen is onderverdeeld naar de volgende vier thema’s: duurzaamheid, veiligheid, comfort en aanzien. De onderhoudstoestand wordt beoordeeld conform de beeldkwaliteitscatalogus openbare ruimte en aan de hand van de criteria voor rationeel wegbeheer van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek (CROW).

Voor duurzaamheid en veiligheid geldt het beeldkwaliteitsniveau B (voldoende – functioneel), die is vertaald vanuit het zogenoemde kwaliteitsniveau R voor rationeel wegbeheer, waarbij het percentage verharding onvoldoende ligt tussen 5-8%. Voor comfort en aanzien geldt het beeldkwaliteitsniveau C (Matig), waarbij het percentage verharding onvoldoende ≤ 7%.

Indicator

Bron

2016

2018

2020

2022

Veiligheid percentage verharding onvoldoende

Inspectie

4%

9%

2%

n.n.b.

Duurzaamheid percentage verharding onvoldoende

Inspectie

4%

9%

3%

n.n.b.

Comfort percentage verharding onvoldoende

Inspectie

4%

17%

2%

n.n.b.

Aanzien percentage verharding onvoldoende

Inspectie

7%

14%

3%

n.n.b.

Vanuit de twee-jaarlijkse inspectie van 2018 (waarin de technische onderhoudsstaat werd beoordeeld) waren de scoringspercentages met het predicaat ‘onvoldoende’ voor duurzaamheid, veiligheid en aanzien hoger dan in 2016. Medio 2020 is een nieuwe inspectieronde uitgevoerd. Deze laatste inspectieronde geeft een wat gunstiger beeld van de onderhoudstoestand. Enkele grotere wegrenovaties, zoals Broekhuizen, Vossersteeg, Jagtlusterallee en de Stationsstraat in Lemelerveld hebben hier aan bijgedragen. De percentages vanuit de inspectie 2022 zijn nog niet bekend.

Financiële consequenties beleidsdoel
De totale lasten/baten voor wegen (exclusief apparaatskosten) vallen onder programma 3 Beheer openbare ruimte en omvatten de verharde en onverharde wegen. Het budget is opgedeeld in regulier budget en budget voor groot onderhoud. Dit budget is exclusief het budget voor het reinigen van de openbare ruimte maar inclusief het budget voor bermen in het buitengebied.

Financiële consequenties beleidsdoel

x € 1.000

Begroting 2022
(na wijzigingen)

Rekening 2022

Regulier budget

248

279

x € 1.000

Begroting 2022
(na wijzigingen)

Rekening 2022

Groot onderhoud

788

1.079

Een verklaring van de verschillen is te lezen in hoofdstuk 5. Baten en lasten inclusief toelichting, programma beheer openbare ruimte, beleidsveld 3.2 verkeer en vervoer.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2023 11:16:50 met de export van 05/24/2023 11:01:14