Het beleidskader
Het gemeentelijk rioleringsplan is leidend voor het onderhoud van de gemeentelijke riolering. In het in 2021 vastgestelde plan staat het gewenste niveau van onderhoud, welke risico’s we nemen en hoeveel geld daarvoor nodig is. De ambitie is om voor de omgeving een kwaliteitsontwikkeling in gang te zetten, waarbij elk project en activiteit bijdraagt aan het verbeteren van de leefomgeving. Voor (het beheer van) de openbare ruimte is dit met het integraal beleidsplan openbare ruimte vertaald naar de volgende strategie: Samen met bewoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven ontwikkelen we en houden we de openbare ruimte duurzaam in stand tegen acceptabele maatschappelijke kosten. De benodigde (beheer) activiteiten dragen bij aan het verbeteren van de leefomgeving. Voor het verbeteren van de openbare ruimte wordt in eerste instantie gekeken naar de zes thema’s: gezond, duurzaam, groen, beheerbaar, bruikbaar en veilig.
In het gemeentelijk rioleringsplan zijn daarvoor de volgende meerjarig beleidsdoelen opgenomen:
- Een klimaatrobuust Dalfsen in 2050
- Inwoners, bedrijven en partners in de regio stimuleren tot het treffen van klimaatadaptieve maatregelen.
- Zorgen voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater.
- Zorgen voor inzameling en verwerking van hemelwater (voor zover dit niet verlangd kan worden van de particulier).
- Zorgen dat (voor zover mogelijk) het grondwater de bestemming van een gebied niet structureel belemmert.
Welke werkzaamheden wij uitvoeren voor het onderhoud van riolering staat in het gemeentelijk rioleringsplan.
Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
Riolering bestaat uit diverse objecten zoals buizen, putten en pompen voor inzameling en transport
van afvalwater, maar bijvoorbeeld ook wadi’s voor de infiltratie van regenwater en drainage voor
beheersing van de grondwaterstand. Globaal bestaat de riolering uit 178 kilometer vrijverval riolering en 63 kilometer mechanische riolering. Er zijn meer dan 3.500 inspectieputten, 9.200 kolken, 35 gemalen en 290 pompunits.
In het gemeentelijke rioleringsplan is vastgelegd, aan welke voorwaarde(n) we willen voldoen en hoe de voorzieningen dan functioneren in een kwalitatieve maat. De eisen hebben betrekking op het inzamelen, transporteren en verwerken ten behoeve van de volksgezondheid, bewoonbaarheid en het milieu. De bijbehoren maatstaven (kwalitatieve indicatoren) zijn gericht op de effecten, wat ervaart de burger en / of omgeving. De resultaten worden afgeleid uit geregistreerde meldingen, waarbij onderstaande prestatie wordt gerealiseerd. Over de resultaten van deze meer op bedrijfsvoering gerichte indicatoren wordt niet jaarlijks in de planning en control cyclus gerapporteerd. De resultaten worden meegenomen bij actualisatie van beleid.
Maatstaven afvalwater | |
---|---|
Maximum aantal meldingen van het niet kunnen lozen van afvalwater door het niet functioneren van het gemeentelijke riool. | 5 |
Maximum aantal meldingen van gezondheid gerelateerde klachten door contact met afvalwater in de openbare ruimte. | 2 |
Maximum aantal meldingen van stank gerelateerde klachten vanuit de gemeentelijke riolering. | 5 |
Maatstaven grondwater | |
Maximum aantal meldingen van grondwateroverlast veroorzaakt door gemeentelijke voorzieningen. | 10 |
Maatstaven hemelwater | |
Maximum aantal meldingen van het niet kunnen lozen van hemelwater door het niet functioneren van het gemeentelijke riool. | 10 |
Maximum aantal meldingen van wateroverlast per jaar. | 5 |
Maximum schadebedrag in euro’s door wateroverlast per jaar. | 5.000 |
Maatstaven algemeen | |
Maximum aantal meldingen van persoonlijk letsel als gevolg van ernstige gebreken. | 1 |
Maximum schadebedrag in euro’s door ernstige gebreken van objecten in de openbare ruimte. | 5.000 |
Financiële consequenties
In het gemeentelijke rioleringsplan, vastgesteld november 2021, is de huidige situatie omschreven, is de ambitie met het gewenste onderhoudsniveau vastgesteld en zijn de bijbehorende maatregelen en middelen bepaald. Het totaalpakket vormt de grondslag voor het 100% kostendekkende tarief van de rioolheffing. Voor toekomstige (riool)vervangingen en verbeteringen wordt gespaard in de voorziening riolering.
Lasten exploitatie exclusief toegerekende overhead en toegerekende btw
x € 1.000 | Begroting 2022 | Rekening 2022 |
---|---|---|
Riolering | 645 | 678 |
Mutatie voorziening (riool)vervanging
x € 1.000 | Begroting 2022 | Rekening 2022 |
---|---|---|
Bruto Dotatie | 570 | 513 |
Om invulling te geven aan de gestelde doelen zijn voor de maatregelen de volgende bedragen opgenomen. De bedragen worden onttrokken aan de voorziening (riool)vervanging.
In standhouden (Groot onderhoud - vervanging)
x € 1.000 | Begroting 2022 | Rekening 2022 |
---|---|---|
Maatregelen uitvoering GRP | 275 | 155 |
Bedrag is exclusief de onttrekking aan de voorziening.
Ontwikkelingen
x € 1.000 | Begroting 2022 | Rekening 2022 |
---|---|---|
Nieuwe ontwikkelingen GRP | 50 | 23 |
Een verklaring van de verschillen is te lezen in hoofdstuk 5. Baten en lasten inclusief toelichting, programma duurzaamheid en milieu, beleidsveld 8.5 rioleringen.
Naast de spaarvoorziening riolering is bij de vaststelling van GRP 2022-2026 de voorziening exploitatie riolering ingesteld. Deze voorziening is bedoeld voor het beheer van, van derden ontvangen gelden, (rioolheffing) ter dekking van jaarlijks fluctuerende exploitatielasten en zo volledige kostendekkendheid te bereiken. Deze indeling wordt in de Jaarstukken 2023 geëffectueerd.