Inkomen | -34.000 | N |
---|
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Salariskosten, voordeel € 155.000
De analyse vindt u in dit hoofdstuk, in programma 1, onder de titel Toelichting afwijking op totale personeelslasten.
Participatiewet, voordeel € 165.000
Het voordeel wordt door een aantal factoren veroorzaakt. Een groot voordeel ontstaat door een verschil in begrote en daadwerkelijk verschuldigde loonheffing. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 244.000. Daarnaast is er een bedrag van € 73.000 toegevoegd aan de reservepost dubieuze debiteuren. Door hogere verstrekkingen is het nodig deze voorziening op te hogen.
Het definitieve BUIG budget, het rijksbudget voor de betaling van bijstandsuitkeringen, is iets lager dan het eerder bekend gemaakte voorlopige BUIG, hetgeen een nadeel van € 25.000 oplevert. Tot slot zijn er hogere verhaalsbaten dan verwacht (€ 35.000) en is er een klein verschil in het betaalde bedrag aan bijstandsuitkeringen In totaal komt het netto voordeel hiermee uit op € 165.000.
Het aantal uitkeringen is in 2022 verder gedaald van 228 naar 212. Over 2022 was het toegekende BUIG voldoende om de uitkeringslasten te voldoen. Dit betekent dat voor het tweede jaar op rij geen vangnetuitkering hoeft te worden aangevraagd.
BBZ, nadeel € 137.000
Het nadeel is incidenteel en betreft een aan het rijk terug te betalen bedrag aan verstrekte bedrijfskredieten. Het Rijk financiert 100% voor, gemeenten dienen 75% terug te betalen. Abusievelijk is het te betalen bedrag voor 2021 niet opgenomen in de exploitatie, dit resulteert nu in een nadeel.
IOAW, voordeel € 23.000
Er zijn minder IOAW uitkeringen verstrekt dan begroot, hetgeen een voordeel van € 23.000 oplevert. Het aantal IOAW uitkeringen daalt al jaren gestaag, conform de trend.
Energietoeslag, nadeel € 306.000
De tegemoetkoming energielasten is aan meer inwoners uitbetaald dan verwacht bij de tweede bestuursrapportage. In de begroting is rekening gehouden met 750 verstrekkingen, uiteindelijk is de tegemoetkoming in 2022 aan 964 inwoners toegekend. Dit resulteert in een nadeel van € 343.000.
Bij het vaststellen van de begroting 2022 heeft u € 40.000 beschikbaar gesteld voor het instellen van een energiefonds. Hiervan werd in 2022 € 3.000 uitgegeven, hetgeen een incidenteel voordeel van € 37.000 oplevert. Het netto nadeel op dit thema in programma 6 is daarmee € 306.000.
De rijksbijdrage voor de tegemoetkoming energielasten bedraagt € 1.231.000 is opgenomen in de algemene uitkering en opgenomen in programma 1. Voor Dalfsen betekent het op dit thema, een totaal netto nadeel van € 21.000, inclusief de uitvoeringskosten. Meer gemeenten hebben te maken met een verschil tussen de rijksbijdrage en de daadwerkelijk bestede middelen. Landelijk is een lobby gaande om het verschil ook vergoed te krijgen. Op dit moment is daarover nog geen duidelijkheid.
Voorgesteld wordt om het restantbudget van het energiefonds ad € 37.000 toe te voegen aan het budget voor de Taskforce energiearmoede.
Bijzondere bijstand, voordeel € 12.000
Dit betreft de vergoeding aan chronisch zieken en gehandicapten. Er is in 2022 iets minder aan uitgegeven dan begroot.
Schuldhulpverlening, nadeel € 8.000
Het verschil wordt veroorzaakt door de kosten van externe inhuur, noodzakelijk door (tijdelijke) onderbezetting. Inmiddels is de vacature ingevuld en is op dit moment sprake van voldoende, vaste formatie.
Kindregeling, voordeel € 28.000
Het aantal verstrekkingen is in 2022 iets lager geweest dan vooraf begroot. Dit levert een eenmalig voordeel op van € 28.000.
Digitalisering MO, voordeel € 18.000
De digitalisering bij MO heeft vertraging opgelopen. Dit komt doordat er eerste extra stappen moesten worden gezet om de data geanonimiseerd te kunnen verwerken. Daarnaast is er sprake van personeelstekorten bij de dienstverlener. Voorgesteld wordt dit budget over te hevelen naar 2023.