Participatie | 953.000 | V |
---|
Salariskosten, voordeel € 6.000
De analyse vindt u in dit hoofdstuk, in programma 1, onder de titel Toelichting afwijking op totale personeelslasten.
Gemeentelijke en particuliere opvang noodhulp Oekraïne, voordeel € 1.089.000
Voor de dekking van lasten als gevolg van de gemeentelijk en particuliere opvang noodhulp Oekraïne heeft het Rijk een specifieke uitkering vastgesteld. Daarnaast worden de lasten van de verstrekking van leefgeld aan ontvreemden in de particuliere opvang volledig vergoed door het Rijk. In 2022 is de totale uitkering afkomstig van het Rijk € 2.913.000, bestaande uit:
- Normvergoeding GOO € 2.275.000
- Normvergoeding POO € 235.000
- Dekking leefgeld POO € 403.000
Door de efficiënte wijze van uitvoering van de opvang noodhulp Oekraïne is de rijksvergoeding ruimschoots voldoende gebleken ter dekking van de lasten. Het totaal aan lasten in 2022 is € 1.785.000. Dit resulteert in een voordeel van € 1.128.000. Voor de kosten voor inzet van de GGD, een bedrag van € 41.000, is een rijksvergoeding ontvangen welke is verantwoord in programma 1. Dit resulteert op dit beleidsveld in een nadeel, per saldo is dit budgetneutraal.
De kosten van (extra) ambtelijke inzet, een bedrag van € 341.000 zijn verantwoord onder de salariskosten op de diverse beleidsvelden en onderdeel van de analyse van de salariskosten in programma 1. Per saldo is het totale voordeel in verband met de opvang noodhulp Oekraïne € 787.000.
Naar verwachting blijft de opvang de komende tijd nodig, voor zowel Oekraïense vluchtelingen als voor asielzoekers. Ook de huisvesting van statushouders blijft een grote opgave. Wij stellen daarom voor een reserve in te stellen van € 774.000. Deze is als volgt opgebouwd:
- Voordeel GOO en POO € 787.000
- Voordeel huisvesting Onderwijs Oekraïne € 8.000
- Nadeel opvang statushouders - € 21.000 (Beleidsveld 6.2)
Huisvesting Onderwijs Oekraïne Vilsteren, voordeel € 8.000
De kosten voor de huisvesting Onderwijs Oekraïne worden gedekt door vanuit een specifieke uitkering. Ook de kosten van (extra) ambtelijke inzet worden hieruit vergoed. Deze salariskosten zijn verantwoord op andere beleidsvelden. Dit resulteert op dit beleidsveld in een voordeel van respectievelijk € 8.000.
Leerlingenvervoer Oekraïne, nadeel € 95.000
De kosten van leerlingenvervoer van Oekraïense leerlingen bedragen voor 2022 € 95.000,-. Voor de dekking van deze kosten is een rijksvergoeding ontvangen in zowel de mei- als decembercirculaire. Deze inkomsten zijn verantwoord in programma 1. Per saldo is de regeling uitgevoerd binnen het beschikbare budget.
Sociale werkvoorziening SDW nadeel 43.000
Door hogere opbrengsten loonkostensubsidie ontstaat een voordeel van € 21.000. Daarnaast zijn de kosten voor Larcom € 15.000 lager dan werd aangenomen in de tweede bestuursrapportage. Doordat de verschuldigde loonheffing € 78.000 hoger is dan begroot, is er per saldo sprake van een nadeel van € 43.000.
Arbeidsparticipatie Re-integratie, nadeel € 35.000
Het budget voor arbeidsparticipatie Re-integratie kan worden gesplitst in twee onderdelen. Ten eerste het reguliere re-integratiebudget. Abusievelijk is een deel van de regulier geraamde uitgaven niet meegenomen in de begroting. Hierdoor ontstaat een tekort van € 35.000.
In 2022 is een incidenteel budget van € 150.000 toegevoegd, om een impuls te geven aan de doorstroom van cliënten uit de Participatiewet. Hiervan is in 2022 € 28.000 ingezet de activiteiten worden in 2023 en mogelijk 2024 voortgezet. Voorgesteld wordt om het restant budget, zoals gepland, over te hevelen naar 2023.
SDW detachering WWB, nadeel 103.000
Er zijn in 2022 meer bijstandsgerechtigden (tijdelijk) gedetacheerd. Dit veroorzaakt hogere lasten (€ 37.000). Daar naast is er een nieuwe groep bij beschut werk, met een (veel) lagere loonwaarde, wat leidt tot lagere opbrengsten dan geraamd. (€ 65.000) Per saldo een nadeel van € 103.000.