Legal Quick Scan
Als uitwerking van de organisatieontwikkeling is in het verleden een organisatiebrede legal audit in de vorm van een quick scan gehouden. Een aantal van de hierin opgenomen aanbevelingen zijn verwerkt in een actieplan waarvan in 2022 diverse punten verder zijn uitgewerkt en opgepakt. Zo is er (onder andere) verder uitvoering gegeven aan de juridische check op college- en raadsvoorstellen. Voor de juridische control, als onderdeel van juridische kwaliteitszorg, is aansluiting gezocht bij het team Concern Control.
Herijking subsidiebeleid
Uw raad heeft vanuit de Rekenkamercommissie een aantal aanbevelingen gedaan op het gebied van het Subsidiebeleid. De herijking/actualisatie van het gemeentelijk subsidiebeleid was een belangrijk aandachtspunt voor het afgelopen jaar. Ten behoeve van dit project is een Kadernota subsidiebeleid en een nieuwe Algemene subsidieverordening opgesteld, die de basis vormen voor de subsidieverlening voor de komende jaren. Vanaf het subsidieseizoen 2023 wordt met de nieuwe verordening gewerkt.
Wet elektronische publicatie algemene bekendmakingen en mededelingen
Met ingang van 1 juli 2021 is de Wet elektronische publicaties (Wep) van kracht. Voor sommige bepalingen geldt een overgangstermijn van een en/of twee jaar. De Wep introduceert een verplichting voor gemeenten om alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van (voorgenomen) besluiten die niet tot één of meer belanghebbenden zijn gericht, in een officieel elektronisch publicatieblad te doen. Het wordt verplicht om de officiële publicaties via de applicatie Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties (DROP) op Officielebekendmakingen.nl te publiceren. Verordeningen worden door gemeenten al langer op deze wijze bekendgemaakt. De Wep schrijft voor dat per 1 juli 2021 ook nieuwe beleidsregels en kennisgevingen worden bekendgemaakt moeten worden via DROP. Vanaf 1 juli 2022 moeten ook alle bestaande beleidsregels beschikbaar zijn via overheid.nl en vanaf 1 juli 2023 moet er ook een (landelijke) voorziening beschikbaar zijn om stukken digitaal ter inzage te kunnen leggen. In 2022 is de uitvoering van dit wetsvoorstel verder opgepakt.
Wet open overheid
Het wetsvoorstel voor de Wet open overheid (Woo) was al eerder (april 2016) door de Tweede Kamer aangenomen en lag voor behandeling bij de Eerste Kamer. Begin 2019 is een wijzigingsvoorstel voor de Woo bij de Tweede Kamer ingediend, met verduidelijkingen en wijzigingen die eraan bijdragen dat het doel (een open overheid) bereikt wordt zonder hoge kosten. In juni 2020 is dit wijzigingsvoorstel aangepast aan het advies van de Afdeling Advisering van de Raad van State. De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel op 5 oktober 2021 aangenomen. De Woo is per 1 mei 2022 in werking getreden en vervangt sinds die datum de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Voor de tijdsplanning met betrekking tot de actieve openbaarmaking van een 11-tal informatiecategorieën wordt door de Minister van BZK een actieplan opgesteld, wat in de komende jaren verder zal worden uitgewerkt.