Paragrafen

2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In de paragraaf Weerstandsvermogen nemen we zes financiële kengetallen op.  Door middel van deze kengetallen en hun beoordeling ontstaat er een beter beeld van de financiële positie van de gemeente.

De volgende zes financiële kengetallen worden onderkend:

  1. Netto schuldquote
  2. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
  3. Solvabiliteitsratio
  4. Grondexploitatie
  5. Structurele exploitatieruimte
  6. Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden

Om de eerder genoemde kengetallen beter te kunnen duiden is bij de vaststelling van de Nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing 2020 - 2023 besloten om aan te sluiten bij de door de VNG gehanteerde signaleringswaarden. De VNG heeft een aantal signaleringswaarden ontwikkeld om een grofmazige waardering te geven aan de kengetallen. Het betreft dus nadrukkelijk geen normering maar het dient als hulpmiddel om de afzonderlijke uitkomsten in beter perspectief te plaatsen. Voor elk kengetal worden drie categorieën onderscheiden: ‘Minst risicovol’ (in groen), ‘Neutraal’ (in geel) en ‘Meest risicovol’ (in oranje). Zie onderstaande tabel:

Kengetal

Hoe interpreteren

Signaleringswaarden

Minst risicovol

Neutraal

Meest risicovol

1.Netto schuldquote

  1. Zonder correctie doorgeleende gelden

Hoe lager het percentage hoe beter

< 90%

Van 90% t/m 130%

>130%

  1. Met correctie doorgeleende gelden

Hoe lager het percentage hoe beter

< 90%

Van 90% t/m 130%

>130%

2.Solvabiliteitsratio

Hoe hoger het percentage hoe beter

>50%

Van 20% t/m 50%

<20%

3.Grondexploitatie

Hoe lager het percentage hoe beter

<20%

Van 20% t/m 35%

>35%

4.Structurele   
   exploitatieruimte

Hoe hoger het percentage hoe beter

>0%

0%

<0%

5.Belastingcapaciteit

Hoe lager het percentage hoe beter

<95%

Van 95% t/m 105%

>105%

Bij de kengetallen wordt een toelichting opgenomen, op het moment dat er sprake is van een score “geel” of “oranje”. Wanneer het op basis van de toelichting nodig is, wordt er gelijktijdig gerapporteerd over (te treffen) beheersmaatregelen.

Financiële kengetallen

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Netto schuld quote

18%

15%

7%

Netto schuld quote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

11%

9%

2%

Solvabiliteitsratio

54%

54%

57%

Grondexploitatie

8%

8%

4%

Structurele exploitatieruimte

2,38%

-2,10%

6,27%

Belastingcapaciteit

91%

99%

101%

1. Netto schuldquote (gecorrigeerd)

Definitie :
De netto schuldquote geeft de verhouding weer tussen het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Hierin is een nuancering op zijn plaats. Het kan namelijk voorkomen dat gemeenten veel geld doorlenen aan derden. Om die reden is de 'netto schuldquote gecorrigeerd' ontwikkeld. Hierin is het doorleeneffect geëlimineerd en geeft daarmee een zuiverder beeld van de positie van de gemeente weer.

bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Vaste schulden

+

14.941

14.941

13.545

Netto vlottende schuld

+

5.197

5.000

3.539

Overlopende passiva

+

5.570

4.000

7.667

Financiële activa

-

0

Uitzettingen

-

10.719

5.000

15.645

Liquide middelen

-

472

7.021

73

Overlopende activa

-

2.507

2.000

3.193

Totale baten

66.518

68.116

86.616

Netto schuldquote

18%

15%

7%

bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Vaste schulden

+

14.941

14.941

13.545

Netto vlottende schuld

+

5.197

5.000

3.539

Overlopende passiva

+

5.570

4.000

7.667

Financiële activa

-

4.644

4.084

4.461

Uitzettingen

-

10.719

5.000

15.645

Liquide middelen

-

472

7.021

73

Overlopende activa

-

2.507

2.000

3.193

Totale baten

66.518

68.116

86.616

Netto schuldquote gecorrigeerd

11%

9%

2%

Beoordeling:

Dit kengetal laat zien dat de gemeente in verhouding veel eigen middelen heeft (ter vergelijk: een ratio van 60% is het gemiddelde van alle gemeenten). In 2022 zijn er extra inkomsten vanuit het gemeentefonds waardoor het percentage sterk is verbeterd ten opzichte van 2021. De rentelasten drukken beperkt op de exploitatie.  

2. Solvabiliteitsratio

Definitie:
De mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Dit wordt uitgedrukt in het percentage Eigen Vermogen ten opzichte van het balanstotaal.

bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Eigen vermogen

43.711

37.501

47.814

Balanstotaal

80.342

69.676

83.420

Solvabiliteitsratio

54%

54%

57%

Beoordeling:
Hoe hoger dit percentage, hoe beter de weerbaarheid is. De gemeente Dalfsen heeft een zeer solvabele vermogenspositie. De gemeente is goed in staat om financiële klappen en risico's op te vangen. Deze ratio laat zien dat we meer eigen vermogen dan vreemd vermogen bezitten.

3. Kengetal grondexploitatie

Definitie :
De boekwaarde van de voorraden grond zijn van belang, want deze waarden moeten meerjarig worden terugverdiend bij de verkoop. De ratio wordt berekend door de boekwaarde van de bouwgrond in exploitatie te delen door de totale baten van de programmabegroting of jaarrekening.

bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Bouwgronden in exploitatie

5.344

5.122

3.295

Totale baten

66.518

68.116

86.616

Kengetal Grondexploitatie

8%

8%

4%

Beoordeling:
Dit kengetal laat zien wat de verhouding tussen de totale baten en de terug te verdienen bedragen aan bouwgronden is. Het lage percentage geeft aan dat de gemeente hier een heel laag risico loopt. In 2022 zijn er extra inkomsten vanuit het gemeentefonds waardoor het percentage sterk is verbeterd ten opzichte van 2021.

4. Structurele exploitatie ruimte

Definitie :
Om een flexibele begroting te kunnen bewerkstelligen is het zinvol de structurele baten hoger te laten zijn dan de structurele lasten. De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten en uitgedrukt in een percentage.

bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Structurele lasten

61.961

69.712

75.493

Structurele baten

62.140

67.607

79.718

Structurele toevoegingen aan reserves

0

720

31

Structurele onttrekkingen aan reserves

1.403

1.394

1.237

Totale baten

66.518

68.116

86.616

Structurele exploitatieruimte

2,38%

-2,10%

6,27%

Beoordeling:
Hoe hoger dit percentage hoe beter. Een positieve uitkomst van dit kengetal houdt in dat de gemeente structurele lasten kan afdekken door structurele baten.

5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishoudens

Definitie :
Het cijfer geeft inzicht hoe de belastingdruk zich in de gemeente verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De ruimte die een gemeente heeft om zijn belastingen te verhogen wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Het Coelo en 'waarstaatjegemeente.nl' publiceren deze gegevens.

bedragen x € 1.000

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

OZB last gezin gemiddelde WOZ waarde

355

374

421

Rioolheffing gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

133

133

133

Afvalstoffenheffing voor gezin

253

245

268

Totale woonlasten voor gezin bij gem. WOZ waarde

740

752

822

Woonlasten landelijk gemiddelde T-1

811

763

811

Woonlasten tov landelijk gemiddelde jaar ervoor

91%

99%

101%

Beoordeling:
De woonlasten in de gemeente Dalfsen liggen net iets hoger dan het landelijk gemiddelde.
Om de bedragen per huishouden te kunnen berekenen zijn voor gemeenten met tariefdifferentiatie
aannames gemaakt omtrent de aangeboden hoeveelheid afval. Hierbij wordt rekening gehouden met
het feit dat diftar gemeenten minder afval inzamelen.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2023 11:16:50 met de export van 05/24/2023 11:01:14