Ontwikkeling gemeentefonds |
---|
De gemeente is grotendeels afhankelijk van de algemene uitkering. Over de veelbesproken herverdeling van maatstaven is nu duidelijkheid gekomen en zorgt voor Dalfsen voor een zeer positief resultaat ten opzichte van andere gemeenten vanaf 2023. Wij hadden een klein nadeel verwacht maar dit blijkt een voordeel van € 27,= per inwoner te zijn. Vanaf 2026 wordt de normeringsmethode aangepast en vervalt de koppeling aan de rijksuitgaven waardoor voor dit jaar in deze begroting een hoger risico aangemerkt moet worden. |
Beheersmaatregelen
Via de periodieke circulaires van het ministerie, intergemeentelijke overleggen, VNG bijeenkomsten e.d. worden de ontwikkelingen van het gemeentefonds nauwlettend gevolgd en de begroting wordt hierop aangepast. |
---|
Oorzaak: |
---|
De gemeente is grotendeels afhankelijk van de algemene uitkering.
Gevolg: |
---|
Gelet op de omvang van de algemene uitkering, als onderdeel van de totale gemeentelijke inkomsten, hebben wijzigingen door het Rijk direct forse financiële impact op de gemeentelijke financiën.
Open-einde-regelingen sociaal domein |
---|
We kennen als gemeente diverse open-einde-regelingen binnen het sociaal domein, namelijk de regelingen die vallen onder de jeugdwet, Wmo 2015 en participatiewet (WWB). Het risico bestaat voor deze regelingen dat er een groter beroep op de regelingen wordt gedaan en dat het budget daardoor ontoereikend is. |
Beheersmaatregelen
1. De gemeente kan - indien er sprake is van bijstandstekorten - een beroep doen op een |
---|
Oorzaak: |
---|
Is sprake van meerdere open-einde regelingen. Hierdoor hebben we als gemeente beperkte grip op de toestroom naar voorzieningen.
Gevolg: |
---|
Het beschikbare budget is ontoereikend om de lasten op te vangen met mogelijke overschrijding van het budget als gevolg.
Beperkte beschikbaarheid personeel |
---|
Als gevolg van de arbeidsmarktontwikkelingen is het voor verschillende functies/functiegroepen lastig om tijdig gekwalificeerd en betaalbaar personeel te werven. |
Beheersmaatregelen
1. Opstellen notitie om concrete instrumenten te ontwikkelen ter bevordering van het |
---|
Oorzaak: |
---|
1. Krapte op arbeidsmarkt voor meerdere functies.
2. Verloop in bestaand personeelsbestand.
Gevolg: |
---|
De gemeente heeft moeite met het invullen van vacatures en vasthouden van personeel. Dit kan leiden tot het vaker in huren, uitbesteden of hogere salariskosten.
Datalekken en/of niet (juiste) naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
---|
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De gemeente is verplicht elk datalek actief te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De AVG leidt tot meer verplichtingen bij het verwerken van persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens kan forse boetes opleggen indien de regels uit de AVG worden overtreden. |
Beheersmaatregelen
1. De ICT omgeving is dusdanig ingericht en voorzien van een firewall en een twee stappen verificatie |
---|
Oorzaak: |
---|
1. Aanvallen van buitenaf via ransomware, malware en hackers.
2. Dagelijks worden een groot aantal privacygevoelige gegevens verwerkt.
Gevolg: |
---|
1. Er kunnen forse boetes worden opgelegd en afkoopsommen gevraagd worden.
2. Voor de burger kan identiteitsfraude grote financiële en maatschappelijke problemen opleveren.
3. De gemeente kan aansprakelijk worden gesteld.
4. Gemeentelijke dienstverlening valt stil
5. Verlies van gegevens
Exploitatierisico bij verbonden partijen |
---|
Verbonden partijen vertegenwoordigen een financieel en een bestuurlijk belang. De grootste risico's loopt de gemeente bij de gemeenschappelijke regelingen. |
Beheersmaatregelen
1. De verbonden partijen rapporteren periodiek over de risico's in de planning & control documenten. |
---|
Oorzaak: |
---|
Binnen de verbonden partijen kan sprake zijn van deel-verantwoordelijkheid voor de exploitatie.
Gevolg: |
---|
Wij kunnen geconfronteerd worden met een exploitatietekort van een verbonden partij dat wij moeten aanzuiveren.
Betrouwbaarheid informatievoorziening |
---|
Er zijn veel gegevens beschikbaar maar deze zijn niet altijd op de juiste manier vastgelegd. Hieruit verkregen informatie is daardoor niet betrouwbaar of moeilijk te ontsluiten. Hierdoor ontbreekt goede stuurinformatie. |
Beheersmaatregelen
1. Ontwikkelen van dashboards zodat overzichtelijk de juiste stuurinformatie beschikbaar is. |
---|
Oorzaak: |
---|
1. Onjuiste vastlegging van gegevens.
2. Dashboards zijn nog in ontwikkeling.
3. Stuurinformatie ontbreekt.
Gevolg: |
---|
Besluiten worden op onjuiste informatie gebaseerd.
Claims en aansprakelijkheidstellingen |
---|
De gemeente loopt bij de uitvoering van haar publieke taak risico's op claims door derden zoals aansprakelijkheidsstellingen en gerechtelijke procedures. Met name in de openbare ruimte is sprake van dit risico. |
Beheersmaatregelen
1. De gemeente heeft een aansprakelijkheidsverzekering met een eigen risico van € 2.500 per |
---|
Oorzaak: |
---|
Er kunnen zich situaties voordoen waarbij sprake is van (financiële) schade waarvoor de gemeente in beginsel aansprakelijk is, maar die buiten de dekking van de verzekering vallen.
Gevolg: |
---|
1. De gemeente kan worden verplicht tot het vergoeden van de financiële schade van de tegenpartij.
2. Imagoschade.
Proces van Inkoop en aanbestedingen |
---|
De gemeente koopt jaarlijks voor een bedrag van circa € 40 mln in. De inrichting van de inkoopfunctie is geborgd binnen de ambtelijke organisatie. Procedurefouten zijn niet uit te sluiten. |
Beheersmaatregelen
1. Gebruik maken professionele inkopers via Shared Service Centrum ONS. |
---|
Oorzaak: |
---|
Jaarlijks is er sprake van een veelvoud aan inkoophandelingen door verschillende inkopers. Verder is de wetgeving complex.
Gevolg: |
---|
1. Gevolgde procedures kunnen door aanbestedende partijen worden afgekeurd.
2. Veroordeling tot het vergoeden van de financiële schade.
3. Achteraf kan blijken dat aanbesteding niet op een rechtmatige wijze heeft plaatsgevonden.
(Hoge) inflatie |
---|
Door de hoge inflatie stijgen allerlei lasten voor de gemeente. De hoogte hiervan laat zich niet voorspellen. Uitgaven kunnen hierdoor hoger uitvallen dan oorspronkelijk begroot. |
Beheersmaatregelen
1. Voortdurend monitoren van prijsontwikkelingen om adequaat in te kunnen springen om tijdig |
---|
Oorzaak: |
---|
Vanwege het snelle herstel van de economie na de corona pandemie en daardoor sterk toenemende vraag naar goederen en diensten stijgen de prijzen. Door schaarste op de energiemarkt zijn de prijzen voor energie gestegen. Dit drijft de inflatie verder op.
Gevolg: |
---|
1. (Sterk) stijgende prijzen
2. Budgetten zijn ontoereikend om kosten te dekken
3. Vermogenspositie gemeente neemt af.
ICT kwetsbaarheid |
---|
Punt van zorg op de langere termijn is de kwetsbaarheid in de personele bezetting op het gebied van ICT, die naar de toekomst toe, met toenemende complexiteit, veranderende eisen en toenemende schaarsheid van ICT-personeel, nijpend zal worden. Om de dienstverlening op peil te houden, zijn maatregelen nodig om de kwetsbaarheid te verminderen, zodat de dagelijkse dienstverlening niet onder druk komt te staan. |
Beheersmaatregelen
1. Heldere afspraken met ICT-partners maken (ONS). |
---|
Oorzaak: |
---|
1. Toenemend gebruik en complexiteit van het vakgebied
2. Toename en verandering van eisen, zoals AVG en informatiebeveiliging
3. Toenemende schaarste ICT personeel
Gevolg: |
---|
1. Dagelijkse dienstverlening richting onze inwoners kan onder druk komen te staan
2. Continuïteit dagelijkse bedrijfsvoering kan in gevaar komen
3. Uitval van systemen